Berger Otti

— dizajnerica, umjetnica tekstila, profesorica
(1898., Zmajevac — 1944/45., Auschwitz)

Od 1922. do 1926. pohađa Kraljevsku akademiju za umjetnost i obrt u Zagrebu, a 1927. obrazovanje nastavlja na Bauhausu gdje na Tekstilnoj radionici stječe diplomu 1930. Uz sklonost kreativnom eksperimentiranju posjeduje i pedagoški dar pa je Gunta Stölzl imenuje svojom nasljednicom. Odjel ipak preuzima Lilly Reich, a Otti ostaje predavati kao suradnica. Nakon zatvaranja škole namjerava preseliti u SAD kako bi na Novom Bauhausu preuzela mjesto voditeljice Tekstilnog odjela. Vizu nije dobila pa nakon napuštanja Njemačke radi u Engleskoj čijoj arhitektonskoj i dizajn sceni zamjera nesklonost inovacijama. Godine 1938. vraća se u rodni Zmajevac odakle je 1944. deportirana u Auschwitz gdje i umire. Njezin rad odlikuje visoko inovativan i kreativan pristup promišljanju tekstila i svijest o zahtjevima industrijske proizvodnje. Za života uspijeva patentirati više otkrića na području tekstila, voditi uspješan studio tekstila i surađivati s brojnim tvrtkama.

zatvori

zatvori

English

Berger Otti – designer, textile artist and university professor
(1898, Zmajevac — 1944/45, Auschwitz)

Enrolled at the Royal Academy of Arts and Crafts in Zagreb from 1922 to 1926, Berger continues her education in 1927 at Bauhaus, where she receives her diploma at the Textiles Workshop in 1930. Besides showing an inclination towards creative experimentation, her teaching talent results in Gunta Stölzl naming her as her successor. After the school's closure, she plans to move to the USA in order to take over the position of Head of the Textiles Department at New Bauhaus. However, her visa application was refused and, after leaving Germany, she works in England, voicing her criticism against the lack of enthusiasm for innovation on the local architectural and design scene. In 1938, she returns to her hometown of Zmajevac, where she stays until 1944, when she is deported to Auschwitz, the place of her death. Her work is distinguished by a highly innovative and creative approach to the design of textiles and by an awareness of the underlying demands of industrial production. She succeeded in patenting several inventions in the field of textiles, along with running a successful textile design studio and cooperating with numerous companies.

 

zatvori

Reference

Mlikota, Antonija; Otti Berger – hrvatska umjetnica iz Tekstilne radionice Bauhausa; Odjel za povijest umjetnosti, Sveučilište u Zadru; Izvorni znanstveni rad

Bajkay, Éva R.;2002: Avantgarden in Mitteleuropa 1910 - 1930. Transformation und Austausch. Ausstellungskatalog. Herausgegeben von Timothy O. Benson und Monika Król. Leipzig. Seemann.

Baumhoff, Anja, 2001.: The gendered world of the Bauhaus. The politics of power at the Weimar Republic’s premier art institute, 1919-1932. Zugl.: Baltimore, Univ., Diss. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Wien. Lang; Peter Lang.

Droste, Magdalena, 1998. : Das Bauhaus webt. Die Textilwerkstatt am Bauhaus ; ein Projekt der Bauhaus-Sammlungen in Weimar, Dessau, Berlin. Ausstellungskatalog. Berlin. G-und-H-Verl. (Jahresausstellung des Arbeitskreises Selbständiger Kultur-Institute, AsKI., 1998)

Lösel, Regina, 2002.: Die Textildesignerin Otti Berger (1898 – 1944). Vom Bauhaus zur Industrie. In: Wauschkuhn, Anne; Torspecken, Elke; Lösel, Regina (Hg.): Textildesign. Voysey, Endell, Berger. Berlin. Ebersbach (Textil, Körper, Mode, 3).

FemBio, Otti Berger

Otti portret, fotografkinja: Gertrud Arndt; Otti u svojoj sobi na Bauhausu, pokraj nje, njen rad: tkanina nastala u tekstilnoj radionici

crtež olovkom i crnim tušem, akvarelirano (tonovi crvene, plava i zelena). Predložak za ćilim, ukrasi: pravolinijski geometrijski motivi., Dimenzije: 54.2 x 36.5 cm, 1920./1925.

fragmenti pokrivke, 1930., pamuk, vuna, svila, lan, dimenzije: 130 x 151 cm; kolekcija MSU Zagreb.

Kolekcija MSU Zagreb

Međunarodni istraživački i izložbeni projekt Baunet – umrežavanje ideja i prakse uključuje četiri kulturne institucije iz četiriju europskih zemalja - Austrije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije. Voditelj projekta je Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, a suorganizatori su Universalmuseum Joanneum iz Graza (Austrija), Akademija likovnih umjetnosti iz Sarajeva (Bosna i Hercegovina) te Loški muzej iz Škofje Loke (Slovenija). Projekt BauNet ima za cilj cjelovito istražiti i prezentirati djelovanje umjetnika iz regije koji su se školovali na znamenitoj međunarodnoj školi za arhitekturu, dizajn i vizualne umjetnosti Bauhaus, a dolaze iz Hrvatske.

Otti Berger na proslavi prvih diplomanata na Tekstilnom odjelu, 1930., nepoznati fotograf. Te godine uvedene su diplome za Tekstilnu klasu te je to dalo značaj ovom programu.

Bauhaus, Jeannine Fiedler, Peter Felerabend, 1999. (Digital image courtesy of the Getty's Open Content Program.)

Dizajnerska rješenja u sebi nose i zamjetne elemente narodnih nošnji i tkanja tekstila u Baranji, u kojoj je odrasla, a za što je već u ranijoj dobi pokazivala zanimanje.

Antonija Mlikota, Otti Berger - hrvatska umjetnica iz Tekstilne radionice Bauhausa.

vjerojatno dizajn Ottie Berger, uzorci tkanina, Bauhaus Woerkstadt, 1919.–1933.
Germany, Weimar, Dessau, ili Berlin

Nakon odlaska Gunte Stölzl 1931., Otti Berger je vodila Tekstilni odjel Bauhausa. Kada je Gunta Stölzl odlučila napustiti Bauhaus, osobno je preporučila Otti Berger za svoju nasljednicu.Tu preporuku, koju su poslali Upravi Bauhausa, potpisali su zajedno Gunta Stölzl kao voditeljica Odjela za tekstil i Wassily Kandinsky u ime vodstva škole. Kratko vrijeme bila je zamjenica Lilly Reich, koja je preuzela Tekstilni odjel 1932. godine. Nakon odlaska iz Bauhausa i njegova zatvaranja Otti Berger je otvorila vlastiti Atelje za tekstil u Berlinu. 

Berger Otti

— dizajnerica, umjetnica tekstila, profesorica
(1898., Zmajevac — 1944/45., Auschwitz)

Od 1922. do 1926. pohađa Kraljevsku akademiju za umjetnost i obrt u Zagrebu, a 1927. obrazovanje nastavlja na Bauhausu gdje na Tekstilnoj radionici stječe diplomu 1930. Uz sklonost kreativnom eksperimentiranju posjeduje i pedagoški dar pa je Gunta Stölzl imenuje svojom nasljednicom. Odjel ipak preuzima Lilly Reich, a Otti ostaje predavati kao suradnica. Nakon zatvaranja škole namjerava preseliti u SAD kako bi na Novom Bauhausu preuzela mjesto voditeljice Tekstilnog odjela. Vizu nije dobila pa nakon napuštanja Njemačke radi u Engleskoj čijoj arhitektonskoj i dizajn sceni zamjera nesklonost inovacijama. Godine 1938. vraća se u rodni Zmajevac odakle je 1944. deportirana u Auschwitz gdje i umire. Njezin rad odlikuje visoko inovativan i kreativan pristup promišljanju tekstila i svijest o zahtjevima industrijske proizvodnje. Za života uspijeva patentirati više otkrića na području tekstila, voditi uspješan studio tekstila i surađivati s brojnim tvrtkama.

Otti portret, fotografkinja: Gertrud Arndt; Otti u svojoj sobi na Bauhausu, pokraj nje, njen rad: tkanina nastala u tekstilnoj radionici

crtež olovkom i crnim tušem, akvarelirano (tonovi crvene, plava i zelena). Predložak za ćilim, ukrasi: pravolinijski geometrijski motivi., Dimenzije: 54.2 x 36.5 cm, 1920./1925.

fragmenti pokrivke, 1930., pamuk, vuna, svila, lan, dimenzije: 130 x 151 cm; kolekcija MSU Zagreb.

Kolekcija MSU Zagreb

Međunarodni istraživački i izložbeni projekt Baunet – umrežavanje ideja i prakse uključuje četiri kulturne institucije iz četiriju europskih zemalja - Austrije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije. Voditelj projekta je Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu, a suorganizatori su Universalmuseum Joanneum iz Graza (Austrija), Akademija likovnih umjetnosti iz Sarajeva (Bosna i Hercegovina) te Loški muzej iz Škofje Loke (Slovenija). Projekt BauNet ima za cilj cjelovito istražiti i prezentirati djelovanje umjetnika iz regije koji su se školovali na znamenitoj međunarodnoj školi za arhitekturu, dizajn i vizualne umjetnosti Bauhaus, a dolaze iz Hrvatske.

Otti Berger na proslavi prvih diplomanata na Tekstilnom odjelu, 1930., nepoznati fotograf. Te godine uvedene su diplome za Tekstilnu klasu te je to dalo značaj ovom programu.

Bauhaus, Jeannine Fiedler, Peter Felerabend, 1999. (Digital image courtesy of the Getty's Open Content Program.)

Dizajnerska rješenja u sebi nose i zamjetne elemente narodnih nošnji i tkanja tekstila u Baranji, u kojoj je odrasla, a za što je već u ranijoj dobi pokazivala zanimanje.

Antonija Mlikota, Otti Berger - hrvatska umjetnica iz Tekstilne radionice Bauhausa.

vjerojatno dizajn Ottie Berger, uzorci tkanina, Bauhaus Woerkstadt, 1919.–1933.
Germany, Weimar, Dessau, ili Berlin

Nakon odlaska Gunte Stölzl 1931., Otti Berger je vodila Tekstilni odjel Bauhausa. Kada je Gunta Stölzl odlučila napustiti Bauhaus, osobno je preporučila Otti Berger za svoju nasljednicu.Tu preporuku, koju su poslali Upravi Bauhausa, potpisali su zajedno Gunta Stölzl kao voditeljica Odjela za tekstil i Wassily Kandinsky u ime vodstva škole. Kratko vrijeme bila je zamjenica Lilly Reich, koja je preuzela Tekstilni odjel 1932. godine. Nakon odlaska iz Bauhausa i njegova zatvaranja Otti Berger je otvorila vlastiti Atelje za tekstil u Berlinu.